رویدادها آرشیو خبر ها
نطر پروفسور گایتا در مورد عمل جراحی و وضعیت فعلی لیختشتاینر

نطر پروفسور گایتا در مورد عمل جراحی و وضعیت فعلی لیختشتاینر

روز جمعه دوم اکتبر استفان لیختشتاینر با صلاحدید متخصصین قلب تحت عمل جراحی برداشت بافت قلب قرار گرفت. بر اساس گفته ی دکتر گایتا متخصص قلب، ریتم غیر طبیعی (آریتمی) خوش خیم در ضربان قلب که به دلیل اختلال در ناحیه ی دهلیزها اتفاق می افتد، منجر به مشکلات تنفسی برای مدافع سوییسی بانوی پیر در حین بازی با فروزینونه در 23 آگوست شده است.

پروفسور فیورنزو گایتا که جراحی سوئیس اکسپرس را انجام داده است. یکی از پیشگامان عمل جراحی در زمینه ی" برداشت کاتتر1" و بیماری های مرتبط با آریتمی های قلب است که در حال حاضر ریاست بخش قلب دانشکده پزشکی دانشگاه دله مولینته را به عهده دارد. او در در مورد عمل جراحی او و وضعیت فعلی لیختشتاینر با وب سایت رسمی یوونتوس صحبت کرد:

" جراحی بر روی لیختشتاینر کم تر از یک ساعت طول کشید و در حال حاضر وضعیت او بسیار خوب است."

1- جناب پروفسور، می توانید با جزییات توضیح دهید که لیختشتاینر از چه عارضه ای رنج می برد؟

" بی نظمی دهلیزی که به عنوان ریتم غیرطبیعی (آریتمی) دهلیز قلب از آن یاد می شود که در دیدگاه عام به منزله ی مخزن نفت برای قلب هستند. دهلیزهای قلب دارای یک سری جریان های الکتریکی هستند که در صورتی که بی نظمی در قلب اتفاق بیفتد، نرخ ضربان قلب از حالت طبیعی 60 بار در دقیقه برای افراد بزرگسال به 300 بار در دقیقه می رسد. در عمل برای یک فرد سالم این اتفاق نمی افتد چرا که طبیعت قلب انسان به گونه ای است که یک فیلتر - یک دریچه بین دهلیز و بطن قرار داده شده است - در مسیر این جریان ها قرار دارد و از بیش تر از نیمی از این جریان های تپشی جلوگیری به عمل آورده و مانع از انجام آن ها می شود. (حدود 75 و 150 پالس).

با این حال در برخی موارد به دلیل فشارهای روحی و یا فعالیت های فیزیکی خیلی زیاد ، این جریان ها از این فیلتر رد می شوند. در نتیجه این امر منجر به رسیدن ضربان قلب به 300 بار در دقیقه شده و که منجر به مشکلات تنفسی در بیمار می شود و این موردی است که برای لیختشتاینر اتفاق افتاده است.

2- جناب پروفسور آیا پیش از این مورد جراحی مشابه داشته اید؟

"در مورد بیماران دیگر، رویکرد من تجویز دارو به بیماران است که باید تا پایان عمر خود این داروها را مصرف کنند، این داروها منجر به درمان کامل بیماری نمی شوند و تنها به عنوان یک پیش گیری کننده هستند. تاکنون در 60% موارد موفقیت هایی حاصل شده است."

" گزینه ی جایگزین دارو، انجام عمل جراحی است که فرآیند پیشرفت آن از سال 1992 دستخوش تغییراتی شده است. در این عمل جراحی که در علم پزشکی "برداشت ترانس- کاتتر آریتمی قلبی" نامیده می شود یک سوند به درون قسمت سیاهرگ منتهی به قلب جاگذاری می شود تا جریان تپش های بی نظم قلب ثبت شود و سپس نوک سوند اندکی سوزانده می شود تا تاثیر آن مشاهده شود. این تکنیک بسیار شایع است و در مورد درمان بازیکنان ورزشی به کار می رود."

3- آیا یک ماه برای ریکاوری او لازم است یا باید استراحت بیش تری کند تا بتواند دوباره در فعالیت های ورزشی شرکت کند؟

" بله، او پس از یک ماه کاملاً بهبود پیدا خواهد کرد، پس از آن آزمایش های بیش تری انجام می دهیم و اگر همه چیز خوب باشد او کاملاً آماده ی بازی در میادین خواهد بود. این بازه ی زمانی استراحت برای یک ماه از کتاب راهنمای پزشکی در ورزش توصیه شده است و واضح است که همه چیز به نوع و شدت آریتم قلبی بستگی دارد. در مورد بی نظمی یا اختلال های اینچنینی، قاعده ی کلی برای ریکاوری یک ماه است."

1برداشت کاتتر فرآیندی است که در آن از انرژی فرکانس رادیویی (مشابه گرمای مایکروویو) استفاده شده تا ناحیه ای از بافت قلب را که منجر به ضربان سریع و یا غیرعادی در قلب می شود را تخریب کند. تخریب این بافت، به قلب کمک می کند تا به ضربان طبیعی خود بازگردد. این فرآیند، برداشت (برش) با استفاده از فرکانس رادیویی نیز نامیده می شود.

"انجمن مجازی هواداران باشگاه یوونتوس در ایران"


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: